Laaggeletterden in Drenthe

Laaggeletterden in Drenthe

Eind 2018 is – met behulp van een online vragenlijst – een eerste meting uitgevoerd onder 111 respondenten van organisaties in de provincie Drenthe die zich bezighouden met de aanpak van laaggeletterdheid.

Doel is om het bereik onder laaggeletterde groepen, de gekozen aanpak van (taal)aanbod en wervingsactiviteiten en de samenwerking tussen stakeholders in kaart te brengen.

De achtergrondrapportage met de cijfers en verantwoording van het onderzoek is te downloaden via www.kohnstamm.uva.nl. De cijfers worden jaarlijks geüpdatet.

Monitor Aanpak van laaggeletterdheid in Drenthe

De gegevens van de geletterde kaart zijn afkomstig uit het monitoronderzoek Aanpak van laaggeletterdheid in Drenthe. Dit wordt in opdracht van de provincie Drenthe in samenwerking met het bondgenootschap voor een geletterd Drenthe uitgevoerd door de Universiteit Maastricht en Kohnstamm Instituut (Universiteit van Amsterdam). De geletterde kaart is samengesteld in samenwerking met Trendbureau Drenthe. De cijfers over het percentage laaggeletterden per gemeente in de provincie Drenthe zijn afkomstig uit onderzoek van ROA.

 

Situatie laaggeletterdheid 2018

Werving laaggeletterden

Bereik laaggeletterden

Medewerker

Esther Rodenburg

adviseur

Delen via social media

Delen via social media

Betrokken medewerkers

Esther Rodenburg

adviseur

Imke Oosting

Onderzoeker

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Laaggeletterdheid

Aandacht voor het oorlogsboek 'Mijn Hart, Voor Altijd Van Jou' in een versie voor laaggeletterden

Laaggeletterdheid

Oudergroep bij De Wilhelminaschool in Coevorden

Laaggeletterdheid

Het belang van het stimuleren van leesplezier in het onderwijs in samenwerking met de bibliotheek

Het PISA-onderzoek, dat laat zien dat bijna de helft van de 15-jarigen lezen een tijdverspilling vindt, en de vrees dat een groot deel van de jongeren laaggeletterd het onderwijs gaan verlaten, gaf Tineke Scholte, Teammanager Educatie bij Biblionet, een schok. Juist omdat het een bevestiging is, en door cijfers aangetoond, van een beweging die ze a

Laaggeletterdheid

Op creatieve wijze waardering voor lezen scheppen bij leerlingen

Het zijn ware kunstwerkjes, die de leerlingen van Matijs Lips, docent Nederlands aan het Nassau College in Beilen, maken na het lezen van een boek. In een mindmap komt niet alleen de inhoud van het boek naar voren, maar ook hoe een leerling het verhaal heeft ervaren. En dit is maar een van de vele werkvormen die hij toepast om leerlingen in het voo

Laaggeletterdheid

Pharos zet voorlichting over het coronavirus om in duidelijke taal met een testpanel van taalambassadeurs

Voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, of met de Nederlandse taal, is de berichtgeving over het coronavirus soms moeilijk te begrijpen. Pharos maakte een kaart waarin ze de nieuwste maatregelen en adviezen van de overheid met betrekking tot het coronavirus zo begrijpelijk en laagdrempelig mogelijk uitleggen. Deze testten zij met taal

Publicaties

Laaggeletterdheid

Monitoronderzoek naar de aanpak van laaggeletterdheid in Drenthe - Vervolgmeting Resultaten 2019

Laaggeletterdheid

Factsheet netwerk rond en werving van NT-1 doelgroepen in Drenthe

Laaggeletterdheid

Impactonderzoek naar taaltrajecten basisvaardigheden in Drenthe, voorjaar 2019