Drentse Onderwijsdag van woensdag 8 april in Emmen wordt uitgesteld

10 februari 2020

Door het coronavirus is er ondertussen veel in de samenleving en in het onderwijs veranderd. Onze eerste prioriteit is dat we het virus helpen indammen. Als gevolg hiervan hebben wij, Vereniging van Drentse Gemeenten, provincie Drenthe en de Regiegroep Drentse Onderwijskwaliteit, besloten om de jaarlijkse Drentse Onderwijsdag uit te stellen.

We houden de ontwikkelingen rondom het coronavirus nauwlettend in de gaten en volgen de richtlijnen van het RIVM en de GGD. We koersen op een nieuwe datum op 30 september. Zodra dit definitief is ontvangt u daar bericht over.

 

Datum Woensdag 8 april 2020
Tijdstip 15.00 uur – 17.30 uur, inloop vanaf 14.30 uur
Locatie PRO Emmen, Ullevi 22 in Emmen

 

Vereniging van Drentse Gemeenten, provincie Drenthe en de Regiegroep Drentse Onderwijskwaliteit nodigen u uit voor de jaarlijkse Onderwijsdag met het thema ‘Onderwijs – Zorg – Jeugd’. Kunnen we op uw komst rekenen? Aanmelden is nu al mogelijk!

In de Drentse Onderwijsmonitor vindt u de meest actuele gegevens over het onderwijs in de provincie Drenthe. Hoe doen onze leerlingen het in vergelijking met landelijke gegevens? Welk effect heeft het nieuwe onderwijsresultatenmodel? Waar gaan de leerlingen naar toe als ze het voortgezet onderwijs verlaten en hebben ze een baan na het mbo? Imke Oosting, onderzoeker bij Trendbureau Drenthe, presenteert de meest opvallende resultaten uit de Monitor.

Na invoering van Passend Onderwijs en de transitie van de jeugdhulpverlening blijft het een uitdaging deze twee domeinen met elkaar te verbinden. Is de zorg rondom een leerling en een gezin wel goed geregeld? Kan het onderwijs bijdragen aan het verminderen van de instroom in de jeugdhulpverlening en daarmee mogelijk de kosten verlagen? Moeten we bepaald gedrag vaker als normaal zien?

Bert Wienen en Remko Iedema proberen deze middag antwoorden te geven op bovenstaande vragen. Bert Wienen, onderzoeker, politicus en docent, gaat in op zijn onderzoek naar inclusief onderwijs. Hoe nemen leerkrachten het gedrag van leerlingen waar en wanneer ervaren ze dat gedrag als problematisch? Wat is de norm voor normaal gedrag? Remko Iedema, gemeentelijke beleidsmedewerker en auteur van het boek ‘Baat het niet, dan schaadt het wel’ vertelt over zijn ervaringen hoe er, ondanks goed geformuleerd beleid, toch kinderen tussen wal en schip raken. E wat daarin anders zou moeten.

Programma

14.30 uur – 15.00 uur Inloop met koffie of thee
15.00 uur – 15.10 uur Welkomstwoord door Mieke Damsma, burgemeester van de gemeente Midden-Drenthe en voorzitter Regiegroep Drentse Onderwijskwaliteit
15.10 uur – 15.45 uur In gesprek over relevante gegevens uit de Drentse Onderwijsmonitor met Imke Oosting, onderzoeker Trendbureau Drenthe
15.45 uur – 16.00 uur Korte pauze
16.00 uur – 16.45 uur Inleiding door Bert Wienen over zijn onderzoek naar inclusief onderwijs en de wijze waarop leerkrachten het gedrag van leerlingen ervaren. Welke factoren werken het snel labelen van gedrag in de hand?
16.45 uur – 17.30 uur Remko Iedema, auteur van het boek ‘Baat het niet, dan schaadt het wel’ onderzocht als vader en als manager hoe goedbedoelde interventies niet altijd het juiste effect hebben. Het kan anders en beter, is zijn conclusie.
Vanaf 17.30 uur Afsluiting en napraten met een drankje en een hapje

 

De presentatie is in handen van Eric van Oosterhout, burgemeester gemeente Emmen