Evaluatie Brede School // Drentse en Groningse schoolbesturen

10 augustus 2017

Aanleiding

Brede scholen zijn samenwerkingsverbanden tussen scholen en instellingen die actief zijn op het gebied van zorg, cultuur, sport en welzijn. Ook in Drenthe en Groningen zijn er brede scholen, soms onder een andere naam zoals de Vensterschool in de stad Groningen. Ze ontstonden rond 1995 en zijn zich door blijven ontwikkelen, passend bij de tijd. Van het oorspronkelijke Kansenprofiel en het Verrijkingsprofiel ook met het Opvangprofiel, Zorgprofiel en Wijkprofiel. In 2016 wilden Drentse en Groningse schoolbesturen en gemeenten weten of ze met hun ambities nog bij de tijd zijn.

Aanpak

De onderzoekers van het Trendbureau Drenthe evalueren het concept van de Brede School langs drie sporen:

  • Het in kaart brengen van het activiteitenaanbod voor kinderen, ouders en zo mogelijk buurtbewoners in een overzichtelijke Matrix. Wat is de opbrengst?
  • Een digitale enquête onder professionals, ouders, vrijwilligers die deelnemen aan de Brede School. Wat was het proces en de beleving van professionals, ouders en vrijwilligers?
  • Versnellingskamers (digitale brainstorm). Wat is het nieuwe en realistische toekomstperspectief?

Inzicht

Overal in Nederland zijn Brede Scholen die oorspronkelijk meer en betere ontwikkelingskansen wilden bieden voor kansarme kinderen. Inmiddels ligt de focus ook op dagarrangementen, verbreding van zorg rond kinderen en versterking van de kindvriendelijke wijk. Wat is de opbrengst in Drenthe? Is deze te vertalen naar een concreet en realistisch toekomstperspectief? Met de evaluatie is een helder beeld verkregen hoe je bij de tijd blijft met de Brede School.

Resultaat

Veel Brede Scholen ontwikkelen zich tot Kindcentra 0-12 of 0-16 jaar waarin de Brede School ambities geborgd zouden moeten worden. Met de uitkomsten van de evaluatie zijn schoolbesturen en gemeenten beter toegerust om de opbrengst, succesfactoren, verbeterpunten en het toekomstperspectief van de Brede School te vertalen naar de huidige tijd.

Rapporten (voor zover dat mag)