Jongvolwassenen en hun ouders

Jongvolwassenen en hun ouders

Het opgroeien in armoede vergroot de kans op armoede op latere leeftijd (Gaiaux 2011). Een kind dat meer dan de helft van zijn of haar kindertijd in armoede leeft, heeft meer dan 40 procent kans om ook in armoede te leven wanneer hij of zij 35 jaar is (Carr & Weimers 2016). Armoede wordt dan generatie op generatie doorgegeven. In hoeverre hebben de Veenkoloniën te maken met deze generatiearmoede? Om dat na te gaan is gekeken in hoeverre de ouders van arme jongvolwassenen ook in armoede leven. Het inkomen van de jongvolwassenen is vergeleken met het inkomen van hun ouders. De gegevens zijn gebaseerd op microdata van het CBS.

Ouders van ‘arme’ jongvolwassenen zijn zelf ook vaker arm

Om zicht te krijgen op de overdracht van armoede van de ene generatie op de andere, is het inkomen van de jongvolwassenen vergeleken met het inkomen van hun ouders. We zien dat een aanzienlijk deel van de ouders van jongvolwassenen met een laag inkomen, zelf ook moeten rondkomen van een laag inkomen. In 2018 hadden 17% van de jongvolwassenen met een laag inkomen een vader die ook rond moest komen van een laag inkomen. Bijna een derde van de jongvolwassenen met een laag inkomen heeft een moeder met een inkomen onder de lage inkomensgrens.

Bij de volledige groep jongvolwassenen in de Veenkoloniën ligt dit anders: 4% van de vaders en 7% van de moeders hadden een laag inkomen (in 2018). We kunnen dan ook stellen dat ‘arme’ jongvolwassenen vaker ‘arme’ ouders hebben. Of in andere woorden, de kans is groot dat armoede van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Dit komt overeen met eerdere onderzoeken. Guiaux (2011) toonde aan dat het opgroeien in een gezin met weinig inkomen de kans verhoogt dat men jaren later opnieuw in die situatie terechtkomt. De duur van de armoede maakt eveneens uit: voor kinderen die in hun jeugd langdurig arm waren, is de kans op armoede als volwassene groter.

Literatuur

  • Carr, M., & Wiemers, E. E. (2016). The decline in lifetime earnings mobility in the US: Evidence from survey-linked administrative data. Washington, DC: Washington Center for Equitable Growth.
  • Gaiaux, M. (2011). Voorbestemd tot achterstand: armoede en sociale uitsluiting in de kindertijd en 25 jaar later. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.

Medewerker

Marian Feitsma

onderzoeker-adviseur

Betrokken medewerkers

Marian Feitsma

Marian Feitsma

onderzoeker-adviseur

  • Mail
  • LinkedIn
  • Twitter
Jessy Snip

Jessy Snip

Onderzoeker

  • Mail
  • LinkedIn

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Leefbaarheid

Regionale Monitor Brede Welvaart beschikbaar voor elke Drentse gemeente

Geen categorie

“Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?”

Laaggeletterdheid

Nieuw landelijk expertisepunt basisvaardigheden

Eind oktober 2020 is een nieuw landelijk expertisepunt Basisvaardigheden gelanceerd, een samenwerking van L&S en Movisie in opdracht van Tel mee met taal. Het expertisepunt Basisvaardigheden faciliteert kennisuitwisseling op het gebied van (lage) basisvaardigheden. Ben je werkzaam op het gebied van basisvaardigheden voor laaggeletterden? Dan is

Onderwijs

9 van de 10 scholen in Drenthe brengt voldoende leerlingen op goed niveau taal en rekenen

Drentse leerlingen hebben over het algemeen even goede lees- en rekenvaardigheden als leerlingen in heel Nederland. Op veel onderdelen scoren ze gemiddeld genomen zelfs beter. Toch zien we op veel reken- en taalonderdelen dalende prestaties. Op de ene school moeten meer onderwijsachterstanden weggewerkt worden dan op de andere school. Wanneer doet

Leefbaarheid

Meeste jongeren blijven in Drenthe wonen

Vanuit alle plattelandsgebieden worden al jaren zorgen geuit over het grote vertrek van het aantal jongeren. Zo ook in Drenthe. En niet zonder reden. Jongeren verhuizen inderdaad vaak van het platteland naar de stad om te studeren, te werken, of omdat er meer actie in de stad is. Toch is dit maar een deel van het verhaal. De meeste jongeren blijven

Publicaties

Laaggeletterdheid

Checklist digitale toegankelijkheid

Onderwijs

Drentse scholen scoren goed, maar er zijn grote verschillen

Leefbaarheid

Publicatie Maatschappelijke effecten als gevolg van financiële tekorten bij Drentse gemeenten