Jongvolwassenen en hun ouders

Jongvolwassenen en hun ouders

Het opgroeien in armoede vergroot de kans op armoede op latere leeftijd (Gaiaux 2011). Een kind dat meer dan de helft van zijn of haar kindertijd in armoede leeft, heeft meer dan 40 procent kans om ook in armoede te leven wanneer hij of zij 35 jaar is (Carr & Weimers 2016). Armoede wordt dan generatie op generatie doorgegeven. In hoeverre hebben de Veenkoloniën te maken met deze generatiearmoede? Om dat na te gaan is gekeken in hoeverre de ouders van arme jongvolwassenen ook in armoede leven. Het inkomen van de jongvolwassenen is vergeleken met het inkomen van hun ouders. De gegevens zijn gebaseerd op microdata van het CBS.

Ouders van ‘arme’ jongvolwassenen zijn zelf ook vaker arm

Om zicht te krijgen op de overdracht van armoede van de ene generatie op de andere, is het inkomen van de jongvolwassenen vergeleken met het inkomen van hun ouders. We zien dat een aanzienlijk deel van de ouders van jongvolwassenen met een laag inkomen, zelf ook moeten rondkomen van een laag inkomen. In 2020 had 12% van de uitwonende jongvolwassenen met een laag inkomen een vader die ook rond moest komen van een laag inkomen. Bijna een vijfde (18%) van de uitwonende jongvolwassenen met een laag inkomen heeft een moeder met een inkomen onder de lage inkomensgrens.

Bij de volledige groep jongvolwassenen in de Veenkoloniën ligt dit anders: 6% van de uitwonende jongvolwassenen had een vader met een laag inkomen en 9% had een moeder met een laag inkomen (in 2020). We kunnen dan ook stellen dat ‘arme’ jongvolwassenen vaker ‘arme’ ouders hebben. Of in andere woorden, de kans is groot dat armoede van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Dit komt overeen met eerdere onderzoeken. Guiaux (2011) toonde aan dat het opgroeien in een gezin met weinig inkomen de kans verhoogt dat men jaren later opnieuw in die situatie terechtkomt. De duur van de armoede maakt eveneens uit: voor kinderen die in hun jeugd langdurig arm waren, is de kans op armoede als volwassene groter.

Literatuur

  • Carr, M., & Wiemers, E. E. (2016). The decline in lifetime earnings mobility in the US: Evidence from survey-linked administrative data. Washington, DC: Washington Center for Equitable Growth.
  • Gaiaux, M. (2011). Voorbestemd tot achterstand: armoede en sociale uitsluiting in de kindertijd en 25 jaar later. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.

Medewerker

Jessy Snip

Onderzoeker

Betrokken medewerkers

Jessy Snip

Jessy Snip

Onderzoeker

  • Mail
  • LinkedIn
Erik Meij

Erik Meij

onderzoeker

  • Mail

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Regiegroep Onderwijskwaliteit Drenthe

Zomerprogrammering: voor en door jongeren

Sport en bewegen

De waarde van sport en bewegen in Drenthe

Zorg

Gezondheid, welbevinden en bewegen in Drenthe

Drenten zijn over het algemeen (zeer) tevreden met hun gezondheid en het leven. Dit positieve beeld is niet voor iedereen in Drenthe gelijk. Met name jongeren ervaren (veel) stress en zijn minder tevreden met het leven in het algemeen. Een groot deel van de Drenten wil werken aan een betere gezondheid voor zichzelf, vaak rondom, gewicht, stress, vo

Brede Welvaart

Rijk en regio bundelen krachten voor brede welvaart

Op woensdag 9 november wordt het Kennis- en Leerprogramma ‘Brede Welvaart in beleid’ gelanceerd tijdens het congres ‘Samenwerken aan Brede Welvaart’ in ‘s-Hertogenbosch. Dit programma helpt bestuurders en beleidsmakers uit heel Nederland vanuit een breed welvaartsperspectief naar regionale vraagstukken – zoals het woningtekort, mobilite

Onderwijs

Drentse Onderwijsdag op 5 april 2023

De Drentse Onderwijsdag 2023 vindt plaats op woensdagmiddag 5 april (vanaf 15:00 uur). We nodigen je namens de VDG, Provincie Drenthe en de Regiegroep Drentse Onderwijskwaliteit van harte uit. Noteer alvast de datum in je agenda. Meer informatie over het programma volgt.  

Publicaties

Laaggeletterdheid

Aanvraag energietoeslag ingewikkeld? ANBO helpt!

Laaggeletterdheid

Het journaal in makkelijke taal

Laaggeletterdheid

Straatnaamborden lezen dankzij taallessen