Uitnodiging Drentse Onderwijsdag op 23 maart 2022
Geschreven op 28 februari 2022
“Hoe gaat het met onze leerlingen na een lange periode van hybride onderwijs? Voor welke leerlingen was dit extra moeilijk en is de ongelijkheid in onderwijskansen door de coronamaatregelen vergroot?”
De Vereniging van Drentse Gemeenten, de provincie Drenthe en de Regiegroep Drentse Onderwijskwaliteit nodigen u uit voor de jaarlijkse Onderwijsdag met het thema Gelijke kansen, hoge verwachtingen op woensdag 23 maart 2022, 15.00 – 17.30 uur.
Locatie: PRO Emmen, Ullevi 22, 7825 SE Emmen (ingang via het schoolplein)
Na twee bijzondere jaren kunnen we elkaar weer ontmoeten om stil te staan bij het onderwijs in onze provincie. Hoe gaat het met onze leerlingen na een lange periode van hybride onderwijs? Voor welke leerlingen was dit extra moeilijk en is de ongelijkheid in onderwijskansen door de coronamaatregelen vergroot?
Het bieden van gelijke kansen staat hoog op de agenda. De provincie en de Drentse gemeenten brengen met de Gelijke Kansen Agenda een breed gedragen beweging in gang om de talenten van ieder te ontwikkelen en een goede schoolloopbaan te kunnen doorlopen. De gegevens uit de Drentse Onderwijsmonitor vormen hiervoor de basis.
Wat zien we in de Drentse Onderwijsmonitor als het gaat over gelijke kansen en welke rol de coronacrisis hierin speelde? Wat valt te zeggen over de taal- en rekenprestaties na twee perioden van schoolsluitingen en afstandsonderwijs? En zien we verschillen tussen scholen met meer of minder complexe leerlingenpopulaties? Imke Oosting, onderzoeker bij Trendbureau Drenthe, presenteert de actuele gegevens.
Inge de Wolf, hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht, mede-oprichter van Education Lab en werkzaam als onderwijsinspecteur, maakt zich zorgen over het groter worden van de kansenongelijkheid en zegt, “Als we niets doen, zal het verschil tussen groepen leerlingen alleen maar oplopen”. Zij houdt een inleiding over het waarom van gelijke kansen en wat ervoor nodig is om dit in de dagelijkse onderwijspraktijk ook te laten slagen.
Hoge verwachtingen hebben van leerlingen is daarbij belangrijk. Anneke Timmermans, universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen, gaat in op het effect van hoge verwachtingen op het leren van kinderen. Hoe laat je deze hoge verwachtingen blijken en wat is ervoor nodig in de schoolcultuur, in je groep en in je contact met de leerlingen?
Programma
Bekijk of download het programma.
Aanmelden
Aanmelden kan tot uiterlijk 16 maart. Heeft u zich naar aanleiding van de vooraankondiging al aangemeld? Dan is nogmaals aanmelden niet nodig.
Ik meld mij aan voor de Drentse Onderwijsdag op 23 maart 2022
Meer informatie
- Inhoudelijke vragen: Mariet Thalens, coördinator Regiegroep Drentse Onderwijskwaliteit, m.thalens@gmail.com.
- Praktische vragen: Daniëlle Boekholt, d.boekholt@cmostamm.nl, 06 – 83 57 52 14.
We hopen van harte u op 23 maart te ontmoeten.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Huizing,
wethouder in de gemeente Coevorden en
vice-voorzitter van de Regiegroep Drentse Onderwijskwaliteit