Wat een kans! Cito-podcast over gelijke kansen

Terug

Wat een kans! Cito-podcast over gelijke kansen

Geschreven op 4 juli 2021

“Wat kun je morgen in de klas al anders doen om het verschil te maken? Leraren en wetenschappers in de podcastserie ‘Wat een kans!’ geven tips.”

Gelijke kansen. Het is een belangrijk thema voor het onderwijs én voor Cito. Maar welke factoren spelen bij kansengelijkheid een rol? Welke zijn te beïnvloeden? En hoe dan? Welke rol speelt toetsing? En wat kunnen we morgen, in de klas, al anders gaan doen? In een speciale podcastserie neemt Cito verschillende perspectieven van kansengelijkheid onder de loep. Elke aflevering gaan twee gasten (één vanuit de onderwijspraktijk en één vanuit de theorie) met elkaar in gesprek.

Aflevering vier gaat over kansengelijkheid in plattelandsgebieden. Imke Oosting, onderzoeker van Trendbureau Drenthe en projectleider van de Drentse Onderwijsmonitor, gaat daarbij in gesprek met Evelien van der Bok, leerkracht van de  Helcherseeschool in Zeeland.

Beluister de complete podcastserie Wat een kans!(6 afleveringen)

Over Wat een kans!

Wat een kans! is een podcast van Cito vol spannende gesprekken over gelijke kansen in het onderwijs. Een thema dat, 50 jaar na de oprichting van Cito, niet aan urgentie heeft ingeboet. Welke factoren spelen een rol en hoe zijn ze te beïnvloeden? Hoe kan toetsing bijdragen aan gelijke kansen? En wat kunnen we morgen, in de klas, al anders gaan doen? Presentator Ilse Papenburg gaat erover in gesprek met inspirerende gasten uit de wetenschap en de onderwijspraktijk. Daarnaast schijnt iedere editie een lid van de Jongerenraad van de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van OCW zijn of haar licht over het thema.

Kansengelijkheid: 12 tips die werken

Wat kun je morgen in de klas al anders doen om het verschil te maken? Cito vroeg het aan de leraren en wetenschappers in onze podcastserie Wat een kans!. De 12 tips voor kansengelijkheid in de klas staan nu in deze flyer. Laat je inspireren!

Betrokken medewerkers

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers