Onderwijs, onderzoeksresultaten meting april 2020

Grote groep leerlingen heeft moeite gemotiveerd te blijven voor onderwijs

Ongeveer de helft van de basisschoolouders geeft aan dat hun kinderen het moeilijk vinden gemotiveerd te blijven om huiswerk te maken en online lessen te volgen. Ook een grote groep ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs (41%) rept over een motivatieprobleem. Dat blijkt uit onderzoek onder het Drents Panel, dat in april 2020 is uitgevoerd.

 

Motivatieproblemen bij grote groep leerlingen

Met het afstandsonderwijs verliest een deel van de kinderen de interesse in school en huiswerk. Dat constateren zowel ouders van basisschoolleerlingen als leerlingen in het voortgezet onderwijs. Voor beide schoolsoorten zien we eenzelfde beeld. De helft van de basisschoolouders geeft aan dat hun kind moeite heeft gemotiveerd te blijven voor het onderwijs. Bijna een derde van de ouders zegt geen motivatieproblemen te zien. Ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs zeggen in vier op de tien gevallen dat hun kind moeite heeft om ‘bij de les te blijven’, terwijl een even grote groep zegt dat daar geen sprake van is.

Onderwijsachterstand niet zomaar weggewerkt

Twee maanden onderwijs op afstand heeft zijn beperkingen. Zo vindt de helft van de basisschoolouders de kwaliteit van het onderwijs goed (voortgezet onderwijs: 39%), maar vindt ongeveer één op de vijf ouders de kwaliteit onvoldoende.

Ruim één op de drie ouders denkt dat hun kind onderwijsachterstand heeft opgelopen, zowel in het basisonderwijs (34%) als het voortgezet onderwijs (38%). En 43% van alle panelleden verwacht dat de achterstanden niet zomaar zijn weggewerkt en op langere termijn nog zichtbaar zijn.

Gemis sociale contacten groot

De impact van thuisonderwijs heeft niet alleen gevolgen in termen van onderwijsachterstand, maar ook, en dat is minstens even belangrijk, gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Meer dan de helft van de basisschoolouders (55%) vindt het contact met klasgenoten in deze coronatijd onvoldoende. Die mening wordt gedeeld met ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs (48%).

Iets meer dan de helft van de ouders, zowel van de basisschool als voortgezet onderwijs, is tevreden over het contact tussen hun kind en de leerkracht. Iets meer dan 20% van de basisschoolouders vindt het contact echter onvoldoende. Over het contact in het voortgezet onderwijs is 29% ontevreden.

De tevredenheid over het contact tussen ouders en leerkracht verschilt voor basis- en voortgezet onderwijs. In het basisonderwijs is de helft van de ouders hier tevreden over en vindt 11% het contact onvoldoende. Een contrast met 16% tevreden ouders in het voortgezet onderwijs en een veel grotere groep van 44% die meer contact wensen.

1 op de 4 ouders vindt dat zij hun kind onvoldoende steunen bij basisonderwijs aan huis

Scholen hebben in korte tijd flink moeten improviseren om hun leerlingen lesstof bij te brengen. Ouders ook. Er wordt bijvoorbeeld via allerlei apps en software les gegeven, vragenuurtjes ingelast en in de vorm van weektaken huiswerk opgegeven. Een kwart van het Drents Panel (24%) verwacht dat de trend van meer onderwijs op afstand blijvend is. Met het onderwijs op afstand wordt een groter beroep op ouders gedaan. Een kwart van de ouders in het basisonderwijs (26%) vindt echter dat zij onvoldoende ondersteuning kunnen bieden bij het schoolwerk. 9% van de ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs vindt de eigen geboden hulp onvoldoende. Toch denkt één op de vijf panelleden dat er blijvend een groter beroep op ouders wordt gedaan om hun kinderen te ondersteunen bij het onderwijs.

 

Meer inzichten

Is onderstaande dashboard niet geheel zichtbaar? Bekijk deze dan hier.

Medewerker

Imke Oosting

Onderzoeker

Betrokken medewerkers

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Jeugdpanel

Oproep: denk mee over duurzame jongerenparticipatie

Brede Welvaart

Groot leefbaarheidsonderzoek in Drenthe, Groningen en Friesland

Drents Panel

Uitbreiding onderzoek Gronings Perspectief naar inwoners Drenthe

Sinds 2016 meet het onderzoek Gronings Perspectief wat de impact is van de gaswinningsproblematiek onder de bevolking van de provincie Groningen. Vanaf april 2024 is dit onderzoek uitgebreid naar de bewoners van Drenthe. Het onderzoek Gronings Perspectief wordt uitgevoerd door onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en onderzoeksi

Brede Welvaart

Inwoners in Noordelijk Nederland zijn in meerderheid positief over de Lelylijn

De meerderheid van de inwoners van de noordelijke provincies is positief over de aanleg van de Lelylijn. Wel verschilt per doelgroep en regio welke voor- en nadelen zij zien. Dit blijkt uit onderzoek van Sociaal Planbureau Groningen, Planbureau Fryslân en Trendbureau Drenthe. Met input van inwoners is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar

Drents Panel

Woon je in Borger-Odoorn en ben je uitgenodigd voor het Drents Panel? Doe mee en laat jouw mening horen!

Duizenden willekeurig gekozen inwoners van de gemeente Borger-Odoorn krijgen deze week een uitnodiging om mee te doen aan het Drents Panel, het online burgerpanel in de provincie Drenthe. Heb je een brief ontvangen? Meld je dan aan, jouw mening is belangrijk! Op deze manier wordt de stem van jou als inwoner meegenomen in het verbeteren van provinci

Publicaties

Zorg

Drenten over de toegankelijkheid van zorg en ondersteuning

Brede Welvaart

Brede Welvaartsaspecten van een mogelijke Lelylijn

Zorg

Digitalisering van de Zorg in Drenthe