Onderwijs, onderzoeksresultaten meting april 2020

Grote groep leerlingen heeft moeite gemotiveerd te blijven voor onderwijs

Ongeveer de helft van de basisschoolouders geeft aan dat hun kinderen het moeilijk vinden gemotiveerd te blijven om huiswerk te maken en online lessen te volgen. Ook een grote groep ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs (41%) rept over een motivatieprobleem. Dat blijkt uit onderzoek onder het Drents Panel, dat in april 2020 is uitgevoerd.

 

Motivatieproblemen bij grote groep leerlingen

Met het afstandsonderwijs verliest een deel van de kinderen de interesse in school en huiswerk. Dat constateren zowel ouders van basisschoolleerlingen als leerlingen in het voortgezet onderwijs. Voor beide schoolsoorten zien we eenzelfde beeld. De helft van de basisschoolouders geeft aan dat hun kind moeite heeft gemotiveerd te blijven voor het onderwijs. Bijna een derde van de ouders zegt geen motivatieproblemen te zien. Ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs zeggen in vier op de tien gevallen dat hun kind moeite heeft om ‘bij de les te blijven’, terwijl een even grote groep zegt dat daar geen sprake van is.

Onderwijsachterstand niet zomaar weggewerkt

Twee maanden onderwijs op afstand heeft zijn beperkingen. Zo vindt de helft van de basisschoolouders de kwaliteit van het onderwijs goed (voortgezet onderwijs: 39%), maar vindt ongeveer één op de vijf ouders de kwaliteit onvoldoende.

Ruim één op de drie ouders denkt dat hun kind onderwijsachterstand heeft opgelopen, zowel in het basisonderwijs (34%) als het voortgezet onderwijs (38%). En 43% van alle panelleden verwacht dat de achterstanden niet zomaar zijn weggewerkt en op langere termijn nog zichtbaar zijn.

Gemis sociale contacten groot

De impact van thuisonderwijs heeft niet alleen gevolgen in termen van onderwijsachterstand, maar ook, en dat is minstens even belangrijk, gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Meer dan de helft van de basisschoolouders (55%) vindt het contact met klasgenoten in deze coronatijd onvoldoende. Die mening wordt gedeeld met ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs (48%).

Iets meer dan de helft van de ouders, zowel van de basisschool als voortgezet onderwijs, is tevreden over het contact tussen hun kind en de leerkracht. Iets meer dan 20% van de basisschoolouders vindt het contact echter onvoldoende. Over het contact in het voortgezet onderwijs is 29% ontevreden.

De tevredenheid over het contact tussen ouders en leerkracht verschilt voor basis- en voortgezet onderwijs. In het basisonderwijs is de helft van de ouders hier tevreden over en vindt 11% het contact onvoldoende. Een contrast met 16% tevreden ouders in het voortgezet onderwijs en een veel grotere groep van 44% die meer contact wensen.

1 op de 4 ouders vindt dat zij hun kind onvoldoende steunen bij basisonderwijs aan huis

Scholen hebben in korte tijd flink moeten improviseren om hun leerlingen lesstof bij te brengen. Ouders ook. Er wordt bijvoorbeeld via allerlei apps en software les gegeven, vragenuurtjes ingelast en in de vorm van weektaken huiswerk opgegeven. Een kwart van het Drents Panel (24%) verwacht dat de trend van meer onderwijs op afstand blijvend is. Met het onderwijs op afstand wordt een groter beroep op ouders gedaan. Een kwart van de ouders in het basisonderwijs (26%) vindt echter dat zij onvoldoende ondersteuning kunnen bieden bij het schoolwerk. 9% van de ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs vindt de eigen geboden hulp onvoldoende. Toch denkt één op de vijf panelleden dat er blijvend een groter beroep op ouders wordt gedaan om hun kinderen te ondersteunen bij het onderwijs.

 

Meer inzichten

Is onderstaande dashboard niet geheel zichtbaar? Bekijk deze dan hier.

Medewerker

Imke Oosting

Onderzoeker

Betrokken medewerkers

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws

Vacature onderzoeker (32 tot 36 uur per week)

Brede Welvaart

Vier op de vijf inwoners van Groningen en Drenthe ervaren een toename van polarisatie

Brede Welvaart

Bewonersperspectief: de ervaren Brede welvaart - Dossierkennis Brede welvaart

Wat is brede welvaart en waarom is het belangrijk? Hoe meten we brede welvaart in een regio? Dit zijn vragen die steeds vaker gesteld worden als we de kwaliteit van leven meten in een regio. Om dit soort vragen te beantwoorden, zijn we een podcastserie gestart: Dossierkennis: Brede welvaart. De komende tijd brengen we elke twee maanden een afleveri

Onderwijs

Stem van Groningse en Drentse jongeren landelijk gehoord!

In het voorjaar van 2024 gingen we in Groningen en Drenthe in gesprek met jongeren over pesten en discriminatie. De uitkomsten deelden we via een feitenblad (PDF) en uitgebreide publicatie (PDF). Daarnaast maakten we een filmpje (YouTube) waarin we de reactie van bestuurders op ons onderzoek lieten zien. Maar daar bleef het niet bij! De stem van ru

Jeugdpanel

Oproep: denk mee over duurzame jongerenparticipatie

Trendbureau Drenthe zet zich in om jongeren een stem te geven in de beleidsvorming van maatschappelijke organisaties, gemeenten en de provincie. Hoewel het belang van jeugdparticipatie erkend wordt, blijkt het in de praktijk vaak lastig om dit concreet vorm te geven. Het Drents Jeugdpanel biedt hiervoor een duurzame aanpak, waarin jongeren structur

Publicaties

Brede Welvaart

Omgaan met verschillen - Groningers en Drenten over polarisatie

Zorg

Drenten over de toegankelijkheid van zorg en ondersteuning

Brede Welvaart

Brede Welvaartsaspecten van een mogelijke Lelylijn