Bewegingsonderwijs en bewegingsvaardigheid

Ambities, verwachte en wenselijke toekomst

Ambities

De belangrijkste ambitie voor het thema bewegingsonderwijs en bewegingsvaardigheid is dat er in 2030 in Drenthe een onderwijscultuur heerst waarin bewegen een vanzelfsprekend en structureel onderdeel vormt van het gehele curriculum (dus ook buiten het bewegingsonderwijs), en waarin dit wordt vormgegeven samen met partijen van buiten de school.

Verwachte toekomst

De verwachting vanuit de landelijke sporttoekomstverkenning is dat het aantal uren bewegingsonderwijs in het primair onderwijs gelijk zal blijven of licht zal stijgen. In het voortgezet onderwijs zal het aantal uren bewegingsonderwijs naar verwachting gelijk blijven. Deelnemers aan de RSTV-sessies in Drenthe verwachten dat de daling in motorische vaardigheden bij kinderen zoals die nu is waar te nemen zal doorzetten.

Wenselijke toekomst

In de wenselijke toekomst zien we een verbetering van de motorische vaardigheden van kinderen en dat bewegen een vanzelfsprekend en structureel onderdeel vormt van het gehele curriculum, dat er meer vakdocenten zijn die ook breder worden ingezet tijdens de lessen zodat het volume van bewegen en bewegend leren in een schoolweek groter wordt.

Indicatoren voor succes

Voor het thema bewegingsonderwijs en bewegingsvaardigheid zijn verschillende relevante indicatoren te noemen. Naast in het algemeen het sport- en beweeggedrag van kinderen tot 12 jaar betreft het een aantal indicatoren gelinkt aan de schoolsetting. Voor een aantal indicatoren is een gemeentecijfer beschikbaar en voor een aantal indicatoren een regiocijfer. Er zijn ook indicatoren waarvoor vooralsnog geen (nationale/regionale/lokale) cijfers beschikbaar zijn.

Beweeggedrag kinderen tot 12 jaar

Beweeggedrag bij jonge kinderen (0-4 jaar) is in 2019 in kaart gebracht als onderdeel van de aanvullende module Bewegen en ongevallen van de Leefstijlmonitor (CBS in samenwerking met RIVM). De eerste cijfers worden medio 2020 verwacht.

Bron: Gezondheidenquête/Leefstijlmonitor CBS i.s.m. RIVM (2016-2018)

Gezonde School

Bron: Gezonde School 2019. Peildatum 31 januari 2019, GGD GHOR

Leerlingvolgsysteem voor bewegingsonderwijs

Ongeveer tweederde van de basisscholen in Nederland houdt de motorische vorderingen van leerlingen bij in een leerlingvolgsysteem voor bewegingsonderwijs.

Bron: Monitor School en Sport PO 2016/2017, Mulier Instituut

Wens voor de toekomst
Vanuit de RSTV Drenthe kwam de wens naar voren om inzicht te hebben in de motorische vaardigheden van kinderen in Drenthe. Het opzetten van een infrastructuur waarmee het monitoren van motorische vaardigheden wordt gefaciliteerd werd genoemd als punt om bovenlokaal op te pakken.

Onderwijstijd bewegingsonderwijs op basisscholen

Op 40% van de basisscholen in Nederland worden in de groepen 1 en 2 drie tot vijf lessen bewegingsonderwijs per week gegeven. De gemiddelde ingeroosterde lestijd per week was 113 minuten. Voor de groepen 3 t/m 8 geldt dat 20% van de scholen één les en driekwart van de scholen twee lessen aanbiedt. Gemiddeld gaat het dan om 89 minuten. Vergeleken met schooljaar 2012/2013 is de hoeveelheid bewegingsonderwijs per week afgenomen voor groep 1-2 en nagenoeg gelijk gebleven voor groep 3 t/m 8.

Bron: Monitor School en Sport PO 2013 en 2016/2017, Mulier Instituut

Percentage basisscholen met een vakleerkracht

In de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (plus randgemeenten) worden op alle scholen vakleerkrachten ingezet, waarvan bij 92 procent alleen vakleerkrachten het bewegingsonderwijs in de groepen 3 t/m 8 verzorgen. In Drenthe (zie balk voor Nielsen III en IV) ligt het percentage scholen waarop een vakleerkracht wordt ingezet beduidend lager.

Bron: Monitor School en Sport PO 2013 en 2016/2017, Mulier Instituut

Erkende beweegprogramma's

De interventiedatabase Gezond en Actief leven biedt een overzicht van de erkende interventies op het gebied van diverse leefstijlfactoren, waaronder sport en bewegen.

Meer informatie volgt.

 

Betrokken medewerkers

Martin Bakker

Martin Bakker

onderzoeker

  • Mail
  • LinkedIn

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws

Ook in nieuwe bestuursperiode inbreng Drents Panel voor Drents Parlement

Laaggeletterdheid

10-jarig jubileum Bondgenootschap voor een geletterd Drenthe

Brede Welvaart

Update: Het actuele beeld van de brede welvaart in Drenthe staat online

In september 2022 kwam de Monitor Brede Welvaart Drenthe in boekvorm uit. Sindsdien zijn weer veel nieuwe gegevens beschikbaar. Die hebben we verwerkt in de online Monitor Brede Welvaart. In de online monitor lichten we de belangrijkste inzichten uit en geven we een beknopte duiding. De inzichten gaan zowel over waar we nu staan qua brede welvaart,

Brede Welvaart

Raamwerk brede welvaart in beleid: een hulpmiddel voor breed beschouwen vanaf de start

Om brede welvaart als beleidskader te kunnen inzetten, hebben wij een ‘raamwerk brede welvaart in beleid’ ontwikkeld. Dit raamwerk helpt Drentse gemeenten die aan de slag willen met brede welvaart. De vragen in het raamwerk helpen aan de start van elk nieuw project, om vanuit een breder perspectief naar het betreffende project te kijken. Het is

Brede Welvaart

Gemeentelijke Collegetour Brede Welvaart

Hoe ziet de brede welvaart in jouw gemeente eruit? Wat zijn de verwachtingen en wensen voor de toekomst? En welke rol kan brede welvaart spelen in gemeentelijk beleid? Trendbureau Drenthe start met een collegetour om antwoord te geven op deze vragen en meer. De Monitor Brede Welvaart Drenthe vormt de basis van de collegereeks. Met behulp van de

Publicaties

Laaggeletterdheid

Tien jaar Bondgenootschap: 'Niet kunnen lezen en schrijven blijft hardnekkig probleem'

Brede Welvaart

Vrijwilligerswerk en buurtparticipatie in Groningen en Drenthe

Laaggeletterdheid

Campagne ‘Doe meer met Taal’ start in september