Bewegingsonderwijs en bewegingsvaardigheid

Ambities, verwachte en wenselijke toekomst

Ambities

De belangrijkste ambitie voor het thema bewegingsonderwijs en bewegingsvaardigheid is dat er in 2030 in Drenthe een onderwijscultuur heerst waarin bewegen een vanzelfsprekend en structureel onderdeel vormt van het gehele curriculum (dus ook buiten het bewegingsonderwijs), en waarin dit wordt vormgegeven samen met partijen van buiten de school.

Verwachte toekomst

De verwachting vanuit de landelijke sporttoekomstverkenning is dat het aantal uren bewegingsonderwijs in het primair onderwijs gelijk zal blijven of licht zal stijgen. In het voortgezet onderwijs zal het aantal uren bewegingsonderwijs naar verwachting gelijk blijven. Deelnemers aan de RSTV-sessies in Drenthe verwachten dat de daling in motorische vaardigheden bij kinderen zoals die nu is waar te nemen zal doorzetten.

Wenselijke toekomst

In de wenselijke toekomst zien we een verbetering van de motorische vaardigheden van kinderen en dat bewegen een vanzelfsprekend en structureel onderdeel vormt van het gehele curriculum, dat er meer vakdocenten zijn die ook breder worden ingezet tijdens de lessen zodat het volume van bewegen en bewegend leren in een schoolweek groter wordt.

Indicatoren voor succes

Voor het thema bewegingsonderwijs en bewegingsvaardigheid zijn verschillende relevante indicatoren te noemen. Naast in het algemeen het sport- en beweeggedrag van kinderen tot 12 jaar betreft het een aantal indicatoren gelinkt aan de schoolsetting. Voor een aantal indicatoren is een gemeentecijfer beschikbaar en voor een aantal indicatoren een regiocijfer. Er zijn ook indicatoren waarvoor vooralsnog geen (nationale/regionale/lokale) cijfers beschikbaar zijn.

Beweeggedrag kinderen tot 12 jaar

Beweeggedrag bij jonge kinderen (0-4 jaar) is in 2019 in kaart gebracht als onderdeel van de aanvullende module Bewegen en ongevallen van de Leefstijlmonitor (CBS in samenwerking met RIVM). De eerste cijfers worden medio 2020 verwacht.

Bron: Gezondheidenquête/Leefstijlmonitor CBS i.s.m. RIVM (2016-2018)

Gezonde School

Bron: Gezonde School 2019. Peildatum 31 januari 2019, GGD GHOR

Leerlingvolgsysteem voor bewegingsonderwijs

Ongeveer tweederde van de basisscholen in Nederland houdt de motorische vorderingen van leerlingen bij in een leerlingvolgsysteem voor bewegingsonderwijs.

Bron: Monitor School en Sport PO 2016/2017, Mulier Instituut

Wens voor de toekomst
Vanuit de RSTV Drenthe kwam de wens naar voren om inzicht te hebben in de motorische vaardigheden van kinderen in Drenthe. Het opzetten van een infrastructuur waarmee het monitoren van motorische vaardigheden wordt gefaciliteerd werd genoemd als punt om bovenlokaal op te pakken.

Onderwijstijd bewegingsonderwijs op basisscholen

Op 40% van de basisscholen in Nederland worden in de groepen 1 en 2 drie tot vijf lessen bewegingsonderwijs per week gegeven. De gemiddelde ingeroosterde lestijd per week was 113 minuten. Voor de groepen 3 t/m 8 geldt dat 20% van de scholen één les en driekwart van de scholen twee lessen aanbiedt. Gemiddeld gaat het dan om 89 minuten. Vergeleken met schooljaar 2012/2013 is de hoeveelheid bewegingsonderwijs per week afgenomen voor groep 1-2 en nagenoeg gelijk gebleven voor groep 3 t/m 8.

Bron: Monitor School en Sport PO 2013 en 2016/2017, Mulier Instituut

Percentage basisscholen met een vakleerkracht

In de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (plus randgemeenten) worden op alle scholen vakleerkrachten ingezet, waarvan bij 92 procent alleen vakleerkrachten het bewegingsonderwijs in de groepen 3 t/m 8 verzorgen. In Drenthe (zie balk voor Nielsen III en IV) ligt het percentage scholen waarop een vakleerkracht wordt ingezet beduidend lager.

Bron: Monitor School en Sport PO 2013 en 2016/2017, Mulier Instituut

Erkende beweegprogramma's

De interventiedatabase Gezond en Actief leven biedt een overzicht van de erkende interventies op het gebied van diverse leefstijlfactoren, waaronder sport en bewegen.

Meer informatie volgt.

 

Betrokken medewerkers

Martin Bakker

Martin Bakker

onderzoeker

  • Mail
  • LinkedIn

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Regiegroep Onderwijskwaliteit Drenthe

Zomerprogrammering: voor en door jongeren

Sport en bewegen

De waarde van sport en bewegen in Drenthe

Zorg

Gezondheid, welbevinden en bewegen in Drenthe

Drenten zijn over het algemeen (zeer) tevreden met hun gezondheid en het leven. Dit positieve beeld is niet voor iedereen in Drenthe gelijk. Met name jongeren ervaren (veel) stress en zijn minder tevreden met het leven in het algemeen. Een groot deel van de Drenten wil werken aan een betere gezondheid voor zichzelf, vaak rondom, gewicht, stress, vo

Brede Welvaart

Rijk en regio bundelen krachten voor brede welvaart

Op woensdag 9 november wordt het Kennis- en Leerprogramma ‘Brede Welvaart in beleid’ gelanceerd tijdens het congres ‘Samenwerken aan Brede Welvaart’ in ‘s-Hertogenbosch. Dit programma helpt bestuurders en beleidsmakers uit heel Nederland vanuit een breed welvaartsperspectief naar regionale vraagstukken – zoals het woningtekort, mobilite

Onderwijs

Drentse Onderwijsdag op 5 april 2023

De Drentse Onderwijsdag 2023 vindt plaats op woensdagmiddag 5 april (vanaf 15:00 uur). We nodigen je namens de VDG, Provincie Drenthe en de Regiegroep Drentse Onderwijskwaliteit van harte uit. Noteer alvast de datum in je agenda. Meer informatie over het programma volgt.  

Publicaties

Laaggeletterdheid

Aanvraag energietoeslag ingewikkeld? ANBO helpt!

Laaggeletterdheid

Het journaal in makkelijke taal

Laaggeletterdheid

Straatnaamborden lezen dankzij taallessen